פיגור שכלי קל

פיגור שכלי קלבמהלך העשורים האחרונים הוגדרו מספר רמות של פיגור שכלי הנעות בין פיגור שכלי גבולי לפיגור שכלי עמוק. ככל שניתן להגדיר את רמת הפיגור השכלי באופן יעיל יותר ומוצלח יותר, כך ניתן יהיה לחזק את היכולות של האדם הסובל מפיגור שכלי, לקבל אותו כחלק אינטגרלי מהחברה, לסייע לו לממש את הפוטנציאל הגלום בו ולדאוג לרווחתו.

פיגור שכלי קל מאובחן כאשר הנבדק השיג תוצאה שנעה בין 55-69 נקודות במבחני ה- IQ. הלוקים בפיגור שכלי קל הינם בעלי תפקוד אינטלקטואלי נמוך בצורה משמעותית מהממוצע, אך הינם בעלי יכולת למידה. מדובר על אנשים הזקוקים לתמיכה מוגבלת בלבד על מנת לנהל חיים עצמאיים ועל מנת להתמודד בהצלחה עם הדרישות בתחומי החיים המרכזיים.

מה הם הגורמים לפיגור שכלי קל?

ישנו מגוון רחב של גורמים שיכולים להוביל לפיגור שכלי קל, כשבין היתר מדובר על תסמונות כרומוזומליות, בעיות גנטיות, מחלות בהן חלתה האם במהלך ההיריון, סיבוכי לידה ועוד. כך לדוגמה תסמונת האיקס השביר היא תסמונת גנטית שיכולה לגרום לפיגור שכלי קל והדבר נכון גם לגבי נוירופיברומטוזיס.

בטרימסטר השני והשלישי להיריון נוצרת קליפת המוח של העובר בתהליך עדין ורגיש שבו נודדים תאים ממרכז המוח לכיוון קליפת המוח. כאשר בשלב הזה מתרחשת הפרעה לזרימת הדם, עלולה להתרחש הפרעה לנדידה התקינה של התאים ומבנה המוח לא יהיה תקין.

במקרים מסוימים הפיגור השכלי הקל הוא תוצאה של שימוש בחומרים מסוימים במהלך ההיריון כשבין היתר מדובר על שימוש בסמים, סיגריות או אלכוהול.

בעיות ותסמונות

במקרים רבים מאוד הפיגור השכלי הקל לא יהיה הממצא היחיד, אלא חלק אחד במכלול שלם של תסמינים. בין היתר לפיגור השכלי הקל יכולים להתלוות התסמינים הבאים להלן:

  • בעיות מוטוריות מגוונות שיכולות לבוא לידי ביטוי בהליכה מגושמת או מסורבלת, בעיות ביציבה ובשיווי המשקל, קושי במוטוריקה העדינה או הגסה ועוד.
  • מומים אנטומיים שכיחים אף הם כשמדובר על פיגור שכלי קל שמהווה חלק מתסמונת. המומים יכולים להופיע במערכות פיזיולוגיות פנימיות כמו למשל בלב או בכליות אך ייתכנו גם מומים אנטומיים חיצוניים כמו למשל תווי פנים אופייניים, התפתחות לא שלמה של האצבעות ועוד.
  • הפרעות התנהגות שכיחות אף הן בקרב הלוקים בפיגור שכלי קל, כשלרוב מדובר בהתנהגות כפייתית, התנהגות של פגיעה עצמית, התנהגות אגרסיבית, תוקפנות ועוד.
  • בנוסף לכל אלה, קיימת גם שכיחות גבוהה של הפרעות פסיכיאטריות בקרב הלוקים בפיגור שכלי קל כשבין היתר מדובר על סכיזופרניה, הפרעה דו קוטבית, הפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות ועוד.

טיפול והשתלבות בחברה

הלוקים בפיגור שכלי קל מסוגלים לתקשר עם הסביבה ולטפל בעצמם, בדרך כלל עומדת בפניהם האפשרות לנהל חיים תקינים יחסית במסגרת של דיור מוגן או אפילו בקהילה, הם מסוגלים לקרוא ולכתוב ואפילו להשתלב בשוק העבודה במסגרות המתאימות עבורם. השפה של הלוקים בפיגור שכלי קל יחסית דלה, אך ניתן להעשיר אותה על ידי מסגרת לימודית מתאימה.

אמנם הלוקים בפיגור שכלי קל לא מסוגלים ללמוד במסגרת של בית ספר רגיל, אך במסגרת של חינוך מיוחד בהחלט ניתן להקנות להם ידע ומיומנויות רבות. הדבר החשוב ביותר שיש להבין בכל הקשור לאנשים הסובלים מפיגור שכלי קל הוא שמדובר על אנשים שמצבם מושפע במידה רבה מהסביבה המקיפה אותם. באמצעות סביבה תומכת ומותאמת אנשים אלו יכולים לנהל אורח חיים תקין ונורמטיבי יחסית, אך במקרים בהם לא זוכים אנשים אלה לסביבה מטפחת, חמה ומותאמת, היכולות שלהם לא יגיעו לכדי מיצוי ותיתכן אף הידרדרות בתפקוד.

דילוג לתוכן