טיפול והתמודדות עם פיגור שכלי

טיפול והתמודדות עם פיגור שכליהטיפול באדם הסובל מפיגור שכלי וההתמודדות עם עמו משתנים בהתאם למגוון רחב ביותר של פרמטרים כשבדרך כלל הפרמטר הראשון שיש להתייחס אליו הוא דרגת הפיגור השכלי או רמת הפיגור השכלי.

כך לדוגמה אדם הסובל מפיגור שכלי עמוק, שאינו מסוגל לדאוג לעצמו וזקוק להשגחה מתמדת, זקוק לטיפול שונה לגמרי בהשוואה לאדם הלוקה בשכלו באופן קל, שיכול אפילו להשתלב במסגרת תעסוקתית.

הטיפול וההתמודדות משתנים גם בהתאם לתחלואה הנלווית. כל עוד מדובר על אדם הסובל מפיגור שכלי קל, הרי שישנו סיכוי לא רע שבני משפחתו יוכלו להמשיך ולשכן אותו בביתם גם ללא סיוע חיצוני, אך במידה ומדובר על אדם הסובל מהתנהגות אגרסיבית שמאופיינת בניסיונות לפגיעה עצמית או במידה ומדובר על אדם הלוקה בשכלו באופן קל אך בנוסף לכך משותק ומרותק לכיסא גלגלים, התמונה משתנה מן הקצה אל הקצה.

במאמר שלפניכם נדון בכמה סוגי טיפולים המתאימים עבור אנשים הסובלים מפיגור שכלי, אך לפני שנתחיל ברצוננו להדגיש כי הטיפול הוא אינדיבידואלי ומותאם לכל מטופל ומטופל באופן אישי בהתאם לרמת הפיגור השכלי ממנה הוא סובל, בהתאם לתחלואות הנלוות, ליכולת של בני המשפחה לשאת בהוצאות הטיפולים ועוד.

טיפול תרופתי

אמנם לא ניתן לרפא פיגור שכלי, אך במקרים רבים בהם מטפלים באדם הלוקה בפיגור שכלי ייעשה שימוש בתרופות. התרופות מסוגלות לטפל במגוון רחב של תחלואות נלוות שמופיעות בקרב הלוקים בפיגור שכלי בשכיחות גבוהה יותר משהן מופיעות בקרב האוכלוסייה הכללית. כך לדוגמה בקרב אנשים שסובלים מפיגור שכלי קיימת שכיחות גבוהה מאוד של הפרעות פסיכיאטריות שיש לטפל בהן באמצעות תרופות בהשוואה לאוכלוסייה הכללית.

כמו כן, ניתן לטפל באמצעות תרופות בהפרעות התנהגות, בהפרעות קשב וריכוז, בהיפראקטיביות, בהתנהגות של פגיעה עצמית, בנטייה לאגרסיביות ולתוקפנות ועוד.

טיפול התנהגותי

באמצעות טיפול התנהגותי ניתן לשפר את יכולת ההסתגלות של האדם שסובל מפיגור שכלי, להעניק לו כלים להתמודדות עם סיטואציות חברתיות שכיחות, לשפר את התפקודים החברתיים שלו, להפחית את ההתנהגות הלא מותאמת שלו, להפחית את הנטייה לפגיעה עצמית או להתבודדות ועוד. במהלך הטיפול מנתחים את הקשיים עמם מתמודד המטופל ומסייעים לו להתגבר עליהם קושי אחר קושי.

חינוך מיוחד

בישראל פועלות מספר מסגרות של חינוך מיוחד שמטרתן לאפשר גם לאנשים הלוקים בשכלם לרכוש השכלה במסגרת חברתית מתאימה. כשמונים וחמישה אחוז מהאנשים בישראל הלוקים בפיגור שכלי מאובחנים רק עם הגיעם לבית הספר והסיבה לכך נעוצה בעובדה שרובם סובלים מפיגור שכלי קל בלבד.

על ידי הכנסת המטופל למסגרת של חינוך מיוחד ניתן להעניק לו סביבה מטפחת המודעת לקשיים עמם הוא מתמודד ושמתאימה את עצמה ליכולות השכליות שלו.

טיפול משפחתי

הטיפול המשפחתי מיועד עבור משפחות שמטפלות באדם הסובל מפיגור שכלי. ההתמודדות עם אדם הסובל מפיגור שכלי אינה מובנת מאליה ואינה קלה לאיש. לפיכך, מומלץ מאוד שבמסגרת ההתמודדות המשפחתית, תפנה המשפחה לטיפול משפחתי שיש בכוחו לסייע למשפחה לקבל את הכלים הדרושים לה ואת התמיכה הנפשית הדרושה לה כדי להתמיד במשימה.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי

הטיפול הקוגניטיבי ההתנהגותי מסוגל לסייע לאדם הסובל מפיגור שכלי להשתחרר מאמונות יסוד שגויות, מראייה מעוותת של המציאות ומדפוסים הרסניים ולא בריאים שהוא מחזיק. הטיפול יכול לסייע למטופל לרכוש טכניקות להירגעות ולהרפיה, לעזור לו להתמודד עם מצבי דיכאון, כעס, חרדה ומתח נפשי ובמקרים רבים מאוד שאר בני המשפחה ישולבו בטיפול. חשוב להבין כי הטיפול הקוגניטיבי לא מתאים עבור כל אדם הסובל מפיגור שכלי, אך בהחלט מומלץ להתעניין ולבדוק.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

חדש! חוק טיפול בחולי נפש – מה אומר החוק החדש? ואילו השלכות יהיו לו?

דילוג לתוכן