פיגור שכלי בעקבות רשלנות רפואית

פיגור שכלי בעקבות רשלנות רפואיתרשלנות רפואית יכולה לגרום במקרים רבים מאוד לפגיעות נוירולוגיות שונות לרבות פיגור שכלי.

במקרים מסוימים מדובר על רשלנות רפואית שבאה לידי ביטוי במהלך ההריון כמו למשל במקרים שבהם לא בוצעו הבדיקות המתאימות או במקרים שבהם התוצאות של הבדיקות השונות פוענחו באופן שגוי.

לא אחת הרשלנות התרחשה במהלך הלידה עצמה כמו למשל במקרים שבהם מדובר על לידה מכשירנית שבוצעה באופן שגוי או במקרים בהם הצוות הרפואי התעלם מסימני המצוקה העוברית ועוד.

במאמר שלפניכם נתייחס אך ורק למצבים שבהם בעקבות רשלנות רפואית נגרם פיגור שכלי לא במהלך ההריון או במהלך הלידה אלא לאחר הלידה.

אי אבחון או אבחון שגוי של מחלות מטבוליות

ישנו מגוון רחב ביותר של מחלות מטבוליות שיכולות לגרום לכך שהתינוק יסבול מפיגור שכלי. מחלות מטבוליות הן מחלות גנטיות שבאות לידי ביטוי בפגם מסוים במטבוליזם של התינוק. הפגם במטבוליזם של התינוק גורם לכך שמרכיב תזונתי מסוים לא יעבור מטבוליזם באופן תקין וכתוצאה מכך הוא מצטבר ביתר בדם. ההצטברות של המרכיב התזונתי בדם יכולה להגיע לרמות רעילות ולפגוע במערכת העצבים המרכזית של התינוק.

פנילקטונוריה למשל היא מחלה מטבולית שבאה לידי ביטוי בחוסר יכולת להפוך את חומצת האמינו פנילאלנין לטירוזין. במידה והמחלה לא מאובחנת ישירות לאחר הלידה ובמידה ולא דואגים לכך שהילד יקבל פורמולת הזנה שלא מכילה פנילאלנין, תוך מספר שבועות התינוק עלול לסבול מפיגור שכלי, מפרכוסים ואף למות.

לאור זאת, הרשלנות הרפואית יכולה לבוא לידי ביטוי במקרים האלו באי ביצוע הבדיקות לאבחון המחלה, בפענוח שגוי של התוצאות שעלו מהבדיקות השונות או באי מסירת המידע בנוגע לקיום המחלה בתינוק להוריו.

אי אבחון או אבחון שגוי של מחלות זיהומיות

בנוסף למחלות הגנטיות שנגרמות כתוצאה מפגם או מוטציה גנטית, שאינן ניתנות למניעה, הרי שישנן גם מחלות שונות שנגרמות כתוצאה מזיהום שבהחלט ניתנות למניעה. אחת מהמחלות השכיחות ביותר בקבוצה זו היא דלקת קרום המוח. דלקת קרום המוח שפוגעת בתינוק לפני גיל שנה יכולה לגרום לנזק חמור למערכת העצבים המרכזית כשבין היתר המחלה יכולה להוביל לחרשות, פרכוסים וכמובן שגם להוביל לפיגור שכלי.

לאור זאת, בכל מצב שבו התינוק סובל מהתסמינים הרלוונטיים הכוללים בין היתר הכרה מעורפלת, הקאות או חום גבוה למשל, יש לבצע בדיקת ניקור מותני על מנת לברר האם מקור התסמינים בדלקת קרום המוח. חשוב מאוד להבין כי דלקת קרום המוח או מחלות זיהומיות אחרות שיכולות לגרום לפיגור שכלי הן מחלות שניתן לטפל בהן ולרפא אותן וזאת בניגוד למחלות מטבוליות שאינן ניתנות לריפוי.

בכל מקרה שבו נגרם פיגור שכלי כתוצאה ממחלה זיהומית שלא אובחנה בזמן או שלמרות התוצאות החיוביות עדיין לא אובחנה כלל, ייתכן מאוד כי קיימת עילה להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית שגרמה לפיגור שכלי.

תקופת ההתיישנות על תביעות רשלנות רפואית שגרמה לפיגור שכלי

במידה ואכן קיימת עילה להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית מצד קטין שסובל מפיגור, ניתן להגיש את התביעה עד הגיעו לגיל עשרים וחמש וזאת כיוון שבכל הקשור לתביעות נזקי גוף בקטינים, תקופת ההתיישנות מסתיימת שבע שנים מיום הגיעם לגיל שמונה עשרה. למרות שמדובר בתקופת התיישנות ממושכת, עדיין מומלץ מאוד שלא להתמהמה עם התביעה.

תביעות בגין רשלנות רפואית הן תביעות שנמשכות זמן רב מאוד ואף שנים רבות מאוד ולפיכך חשוב לפנות להתייעצות מקצועית עם עורך דין לענייני נזיקין המתמחה בהגשת תביעות בגין רשלנות רפואית כמה שיותר מוקדם.

ראו גם:
אקים – אגודה לאומית לקימום אנשים עם מוגבלות שכלית בישראל

דילוג לתוכן