רשלנות רפואית בהריון שגרמה לפיגור שכלי

רשלנות רפואית בהריון שגרמה לפיגור שכלירשלנות רפואית במהלך ההריון יכולה לבוא לידי ביטוי במגוון רחב ביותר של דרכים, אך במאמר שלפניכם נתמקד בסוג מסוים של רשלנות הקשור לתחום הבדיקות והאבחונים בלבד.

במדינת ישראל נעשות בדיקות רבות במהלך ההריון שמטרתן לאבחן מחלות או מומים בעובר המתפתח. הבדיקות המודרניות מסוגלות לאבחן במהלך ההריון מחלות רבות שחלקן מצדיקות את הפסקת ההריון, חלקן מאפשרות להגיש טיפול במהלך ההריון וחלקן מצריכות התייחסות טיפולית ישירות לאחר הלידה.

אי הפניה לביצוע הבדיקות המתאימות חרף קיום גורמי סיכון רלוונטיים

מדי שנה מוגשות במדינת ישראל תביעות רבות בגין רשלנות רפואית בהריון שבאה לידי ביטוי באי הפניה לביצוע בדיקות מתאימות. חשוב להבין כי ישנן בדיקות המומלצות לכלל הנשים ההרות ללא יוצא מן הכלל אך ישנן בדיקות שנהוג לבצע רק במקרים מסוימים ובהתאם לצורך וזאת כיוון שעלותן גבוהה במיוחד או שביצוען כרוך בנטילת סיכון מסוים.

כך לדוגמה כאשר מדובר על הריון מעל גיל שלושים וארבע, ישנו סיכוי גבוה להולדת צאצא הסובל מתסמונת דאון. לאור זאת, הרופא צריך להמליץ לאישה ההרה לעבור בדיקת מי שפיר או בדיקת סיסי שלייה במטרה לאבחן את התסמונת בעובר. באופן דומה אישה שבמשפחתה ישנו מקרה של תסמונת דאון, צריכה לקבל המלצה לעבור את הבדיקה גם כן.

במקרים בהם חרף גורמי הסיכון הרלוונטיים, עדיין לא זכתה לקבל האישה ההרה את המידע הרלוונטי ובעקבות כך הביאה לעולם ילד הסובל מפיגור שכלי, ייתכן מאוד כי יש בידה עילה להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית בהריון.

אבחון שגוי של בדיקות הריון

במקרים מסוימים, חרף הפנית האישה ההרה לביצוע הבדיקות המתאימות, עדיין קיימת עילה להגשת תביעה והכוונה היא בעיקר למקרים בהם הפענוח של הממצאים שעלו מהבדיקות השונות לוקה בחסר. כך לדוגמה כבר בבדיקת השקיפות העורפית ניתן להעלות את החשד לכך שהעובר סובל מתסמונת דאון ובעקבות זאת להפנות את האם לביצוע של בדיקת מי שפיר או סיסי שלייה.

במקרים מסוימים, בשל טעות בקריאת התוצאות, האבחון המתקבל שגוי והממצאים הפתולוגיים שצריכים להדליק ברופא המאבחן נורה אדומה, זוכים להתעלמות. בכל מקרה שבו ניתן יהיה להוכיח כי תוצאות הבדיקות השונות פוענחו באופן שגוי, ניתן להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית בהריון.

אי העברת מידע לבני הזוג

כאשר מתגלה כי העובר סובל ממומים מסוימים או ממחלה מסוימת שקשורים בפיגור שכלי, ישנה חשיבות עליונה לדווח על הממצאים לבני הזוג. ההחלטה על המשך או הפסקת ההריון צריכה להתקבל על ידי בני הזוג, אך לפני שיוכלו לקבל את ההחלטה עליהם לקבל את כל המידע הרלוונטי מהרופאים. במקרים בהם הוסתר מההורים מידע רפואי חשוב שהושג לאחר ביצוע בדיקות בזדון או בשוגג, בהחלט יכולה לקום עילה להגשת תביעה בגין רשלנות רפואית.

במקרים מסוימים יכול להתרחש מצב עגום וטראגי במיוחד שבו תוצאות הבדיקות הוחלפו עם תוצאות של אישה אחרת. במקרה הזה מדובר על טרגדיה כפולה שכן האישה שהעובר שלה היה בריא קיבלה תוצאות של אישה שהעובר שלה חולה ולהפך – האישה שהעובר שלה חולה, קיבלה מידע לפיו העובר שלה בריא.

חשיבות הפנייה המוקדמת לעורך דין

בכל מקרה שבו נולד אדם הסובל מפיגור שכלי כתוצאה מרשלנות רפואית הקשורה לבדיקות בהריון, ישנה חשיבות עליונה לפנות לעורך דין המתמחה בתחום בשלב כמה שיותר מוקדם וזאת על מנת שיוכל להעריך את סיכויי התביעה ולהתחיל להניע את התהליך כמה שיותר מהר. ברוב המקרים מדובר על תביעות רציניות מאוד שההתנהלות בעניינן נמשכת מספר שנים.

דילוג לתוכן