פיגור שכלי ופיזיותרפיהבמקרים רבים מאוד הפיגור השכלי משפיע לא רק על היכולת האינטלקטואלית של הלוקים בו אלא גם על יכולות אחרות, כשבין היתר מדובר על יכולות קוגניטיביות, רגשיות, מוטוריות ועוד.

כמו כן, חשוב להבין כי במקרים רבים הפיגור השכלי הוא רק תסמין אחד במכלול מורכב של תסמינים שיחד מהווים תסמונת שלמה. במקרים רבים מדובר על תסמונות שבאות לידי ביטוי בפגיעה בקואורדינציה, במתח השרירים, ביכולת לעמוד ביציבות, לטפס מדרגות ועוד.

פיזיותרפיה היא תחום פרה רפואי שמיועד לסייע לאנשים להתמודד עם מחלות, פציעות ומוגבלויות הקשורות למערכת השרירים והשלד. לפיכך, אין זה פלא שרבים מהלוקים בפיגור שכלי עוברים טיפולי פיזיותרפיה באופן קבוע. תרגול הפיזיותרפיה מבוצע במקרים מסוימים בבריכה טיפולית – הידרותרפיה.

כיצד הסובלים מפיגור שכלי יכולים לקבל טיפולי פיזיותרפיה?

אמנם פיזיותרפיסט הוא לא רופא, אך עדיין מדובר באיש מקצוע המספק שירות שמהווה חלק ממערכת הבריאות הישראלית. מכיוון שכך הם פני הדברים, הרי שהזכות הבסיסית לקבלת טיפולי פיזיותרפיה מוקנית לאזרחי המדינה מתוקף סל הבריאות. סל הבריאות מתעדכן אחת לפרק זמן מסוים כשבדרך כלל מופיעים בו גם טיפולי פיזיותרפיה הניתנים לאלו הזקוקים להם.

בהתאם לאבחנה הרפואית של המטופל ניתן לקבוע לו טיפולי פיזיותרפיה בשתי מתכונות מרכזיות להלן:

באיזה גיל מומלץ להתחיל לעבור טיפולי פיזיותרפיה?

לא ניתן לספק המלצה כללית בנוגע לגיל שבו מומלץ להתחיל לעבור טיפולי פיזיותרפיה וזאת כיוון שהצורך בטיפול משתנה בין מטופל. במקרים רבים הצורך בטיפולי פיזיותרפיה מופיע מוקדם מאוד במהלך החיים בדגש על תינוקות הסובלים מפיגור שכלי במקביל להיפוטוניה (מתח שרירים נמוך) או חולשת שרירים ניכרת. במצבים האלו ייתכן כי הטיפול יכלול גם פיזיותרפיה נשימתית ותרגילים שמטרתם לחזק את השרירים הקשורים ליניקה או אכילה.

במקרים אחרים לעומת זאת, הצורך בטיפולי פיזיותרפיה מתעורר רק בשלב מאוחר יותר ואפילו בגיל השלישי. אחד התסמינים המובהקים ביותר של פיגור שכלי בא לידי ביטוי בקשיי הסתגלות שונים. לפיכך, כאשר הגוף נחלש באופן טבעי, כשהגמישות יורדת והיכולת השכלית נפגעת עוד יותר מפאת ההזדקנות, ניתן בהחלט לסייע למטופל באמצעות טיפולי פיזיותרפיה להסתגל למצבו החדש.

החשיבות של בדיקת אבחון אצל אורתופד

בדרך כלל כדי לקבל הפנייה לפיזיותרפיה יש לעבור ראשית בקליניקה של אורתופד מומחה. ישנה המלצה גורפת לגשת עם ילדים ואפילו עם תינוקות הסובלים מפיגור שכלי לאורתופד על מנת לעבור אבחון מקיף של בעיות אורתופדיות המצריכות התערבות של טיפולי פיזיותרפיה.

במהלך בדיקות האבחון ניתן לאבחן בין היתר את הבעיות הבאות:

בכל מקרה שבו ניתן להבחין בפגיעה בניידות, בהתפתחות מעוכבת, בחולשת שרירים, בבעיות גמישות, בעיות ביציבה, בשיווי המשקל או בכל בעיה הקשורה לשרירים ולשלד, מומלץ מאוד לגשת לבדיקה של אורתופד ולהתעניין בנוגע להתחלה של טיפולי פיזיותרפיה באופן קבוע.

אולי יעניין אותך גם:

להזדקן עם פיגור שכלי – אתגרים

דילוג לתוכן