פיגור שכלי גבולי

פיגור שכלי גבוליפיגור שכלי גבולי הוא מונח חמקמק מאוד שזכה להתייחסות נרחבת בשדה המחקרי והקליני כאחד. ההגדרה של פיגור שכלי גבולי מתבססת במידה רבה על הישגי הנבדק במבחן IQ, אך בנוסף לכך על קשיי ההסתגלות מהם סובל הנבדק, על מידת העזרה לה נזקק הנבדק בפעילויות היומיומיות, על רמת המיומנות החברתית שלו ועוד.

בהתאם לתקנות הביטוח הלאומי לפיהם נקבעים אחוזי הנכות של המבוטחים, פיגור שכלי גבולי היא אבחנה הניתנת במקרים בהם הנבדק השיג תוצאה הנעה בין שבעים לשבעים ותשע נקודות במבחן ה- IQ. במקרים האלו, נפסקים למבוטח עשרים אחוזי נכות.

אדם הסובל מפיגור שכלי גבולי בדרך כלל מסוגל להסתגל לחיים בחברה ללא תמיכה של מטפל או בן משפחה, ברוב המקרים הלוקים בפיגור שכלי קל יכולים ללמוד בבתי ספר רגילים במידה ויזכו לשיעורי עזר או במסגרת של חינוך מיוחד.

באופן עקרוני, במדריך הדיאגנוסטי והסטטיסטי להפרעות פסיכיאטריות פיגור שכלי גבולי או Borderline Intellectual Functioning מאובחן כאשר הנבדק השיג ציון שנע בין 71-84 נקודות במבחן ה- IQ.

רבים מהחוקרים ומהקלינאים העוסקים בתחום הפיגור השכלי מצביעים על כך שמדובר על תחום אפור וחמקמק שקיימת בו בעייתיות רבה משום שההבחנה בין פיגור שכלי גבולי לבין פיגור שכלי קל לא תמיד קלה או מובנת מאליה, אך קיימות לה השלכות רבות בתחום הסעד, הטיפול, המשפט ועוד.

מה הם הגורמים לפיגור שכלי גבולי?

ישנו מגוון רחב ביותר של גורמים שיכולים להוביל לפיגור שכלי גבולי, כשבין היתר מדובר על הגורמים הבאים:

  • בעיות כרומוזומליות – עודף של כרומוזום, חוסר של מקטע מסוים בכרומוזום או למשל חסר של כרומוזום יכולים לבוא לידי ביטוי במגוון רחב של תסמינים, כשבין היתר מדובר על פיגור שכלי בדרגות חומרה שונות לרבות פיגור שכלי גבולי. כך לדוגמה תסמונת האיקס השביר יכולה לגרום לפיגור שכלי גבולי עד קשה, בתלות בחומרת התסמונת והדבר נכון גם בנוגע לתסמונת פראדר ווילי.
  • שימוש בחומרים מסוימים במהלך ההריון – ישנם חומרים רבים שיכולים להשפיע על ההתפתחות התקינה של מערכת העצבים של העובר. כך לדוגמה שימוש באלכוהול במהלך ההריון יכול להוביל להולדת צאצא הסובל מפיגור שכלי גבולי והדבר נכון לגבי שימוש בסמים, עישון סיגריות, שימוש בתרופות מסוימות ועוד. רמת הפיגור משתנה בהתאם למשך החשיפה, מועד החשיפה, דרגת החשיפה, סוג החומר ועוד.
  • מחלות במהלך ההריון ישנן מחלות רבות שיכולות לגרום להולדה של צאצא הסובל מפיגור שכלי גבולי, כשבין היתר מדובר על סוכרת לא מאוזנת, רעלת הריון, אדמת ועוד.
  • סיבוכי הריון ולידה – באופן עקרוני בכל מצב שבו מתרחשת הפרעה לזרימה התקינה של הדם לעובר, עלול להיגרם פיגור שכלי גבולי. ההפרעה יכולה להתרחש במהלך ההריון אך גם בסמוך ללידה ואף במהלך הלידה עצמה.

בעיות נלוות לפיגור שכלי גבולי

במקרים מסוימים הפיגור השכלי הגבולי יופיע כממצא יחיד, אך במקרים רבים אחרים הפיגור יופיע כתסמין יחיד במכלול שלם של תסמינים. בין היתר הלוקים בפיגור שכלי גבולי יכולים לסבול במקביל גם מהפרעות התנהגות, הפרעות פסיכיאטריות, בעיות מוטוריות שונות ומגוונות ועוד.

טיפול והשתלבות בחברה

האנשים הסובלים מפיגור שכלי גבולי יכולים לרכוש מיומנויות תעסוקתיות ואקדמיות פשוטות ולעבוד למחייתם. במקרים מסוימים מדובר על אנשים שלא עברו אבחון מסודר מעולם ולא זכו לקבלת טיפול ועדיין הצליחו להשתלב בחברה באופן נורמטיבי יחסית. בדרך כלל מדובר על אנשים עם יכולות מוגבלות בתחום האינטלקטואלי, עם קשיי הסתגלות קלים בלבד ועם יכולת לנהל חיים עצמאיים גם ללא כל תמיכה טיפולית.

דילוג לתוכן