פיגור שכלי בינוני

פיגור שכלי בינוניכיום ידוע כי ככל שניטיב להכיר ולהבין את התחום של הפיגור השכלי על הגוונים השונים שלו, כך נצליח למצוא את הדרכים השונות שבהן נוכל לקבל את האדם המתמודד עם פיגור שכלי כחלק אינטגרלי מהחברה.

לאור זאת, במהלך העשורים האחרונים החלו המומחים בתחום לסווג את הלוקים בפיגור שכלי לרמות פיגור שכלי שונות בהתאם לממצאים שעלו ממבחני האינטליגנציה.

החלוקה לרמות השונות של פיגור שכלי מאפשרת לחזק את היכולות הקיימות באדם הסובל מפיגור שכלי וכן מאפשרת למצות את הפוטנציאל הגלום בו. אבחון של פיגור שכלי בינוני מתקבל כאשר הנבדק השיג תוצאה שנעה בין ארבעים לחמישים וארבע נקודות במבחן ה- IQ. מדובר על אנשים בעלי תפקוד אינטלקטואלי מאוד ירוד ונמוך באופן משמעותי ביותר מהממוצע.

מה הם הגורמים לפיגור שכלי בינוני?

ישנו מגוון רחב ביותר של גורמים שיכולים להוביל לפיגור שכלי בינוני כשבין היתר מדובר על הגורמים הבאים:

  • תסמונות כרומוזומאליות – תסמונות כרומוזומאליות רבות יכולות לגרום לפיגור שכלי בינוני כשהמוכרת שבהן היא תסמונת דאון או טריזומיה 21. רק אחוז קטן מאוד מהלוקים בתסמונת דאון הינם בעלי מנת משכל הגבוהה מחמישים נקודות IQ.
  • מחלות גנטיות תורשתיות – בנוסף לבעיות כרומוזומאליות שיכולות לבוא לידי ביטוי בחסר של כרומוזום או בעודף של כרומוזומים למשל, ישנן מחלות גנטיות רבות שנגרמות בעקבות מוטציה בגן אחד או יותר הגורמות לפיגור שכלי בינוני.
  • חשיפה לחומרים מסוימים במהלך ההיריון – ישנם חומרים רבים שיכולים לגרום לפגיעה בהתפתחות התקינה של העובר כשבין היתר מדובר על סמים, אלכוהול, תרופות מסוימות וסיגריות.
  • מחלות של האם במהלך ההיריון – מחלות רבות שלא גורמות לנזק רב לאם ההרה יכולות בהחלט להשפיע במידה רבה על העובר ולגרום להולדת צאצא הסובל מפיגור שכלי. בין היתר מדובר על אדמת, עגבת ועוד.
  • פגיעה באספקת הדם לעובר – כל מצב שגורם לפגיעה באספקת הדם לעובר המתפתח ברחם עלול להוביל להולדת תינוק הסובל מפיגור שכלי בינוני, במיוחד אם מצב זה התרחש במהלך הטרימסטר השני או השלישי במהלכם נוצרת קליפת המוח של העובר. במקרים מסוימים הפגיעה באספקת החמצן יכולה להתרחש אף סמוך ללידה או במהלכה.

תסמונות ובעיות

לא אחת הפיגור השכלי הבינוני מהווה חלק מתסמונות שבאה לידי ביטוי בתסמינים נוספים שיכולים להיות תסמינים התנהגותיים, פיזיולוגיים, קוגניטיביים ועוד.

בקרב הסובלים מפיגור שכלי בינוני ניתן לראות שכיחות גבוהה של הפרעות פסיכיאטריות כמו למשל הפרעה דו קוטבית, סכיזופרניה, דיכאון או הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות, שכיחות גבוהה של הפרעות התנהגות כמו למשל נטייה לאגרסיביות, פגיעה עצמית ותוקפנות וכן שכיחות גבוהה של מומים לבביים, מומים בכליות, תווי פנים אופייניים, בעיות אורתופדיות מסוגים שונים ועוד.

טיפול והשתלבות בחברה

למרות שהתפקוד האינטלקטואלי של הסובלים מפיגור שכלי בינוני נמוך מאוד מהממוצע, הרי שהמצב הנפשי שלהם בדרך כלל מאפשר להם לרכוש מיומנויות שונות. ברוב המקרים מדובר על אנשים שעובדים במסגרות מוגנות ושחיים במסגרת מוסדית.

באמצעות תכניות לימודים מותאמות ניתן לקדם את היכולות שלהם למרות שברוב המוחלט של המקרים אדם הסובל מפיגור שכלי בינוני מגיב רק לגירויים חזקים במיוחד וכמעט שאינו מתייחס לסביבתו.

האדם הסובל מפיגור שכלי בינוני הינו בעל זיכרון מאוד חלש ומכני, המושגים שלו על העולם החיצון דלים ומועטים אך בעזרת סיוע מתאים הוא יכול לשחק, ליהנות ולצחוק. לפי ההגדרה היבשה אדם הסובל מפיגור שכלי בינוני זקוק לתמיכה תמידית או מוגברת בשלושה תחומי חיים עיקריים לפחות ובשאר התחומים נזקק לתמיכה מוגבלת בלבד. ברוב המקרים ההשתפרות ביכולת התפקודית מושגת באמצעות חיקוי.

דילוג לתוכן