טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) לפיגור שכלי

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) לפיגור שכליהטיפול בילד או במבוגר הסובל מפיגור שכלי משתנה בהתאם למגוון רחב של פרמטרים כשבדרך הכלל הטיפול מותאם לכול מטופל ומטופל בהתאם לצרכים האישיים שלו, לתסמינים מהם הוא סובל, למידת ההיענות שלו לטיפול ולמידת היכולת שלו לעמוד בסוגי הטיפולים השונים.

בדרך כלל המסגרת הטיפולית האידיאלית כוללת שילוב של מספר אנשי מקצוע המגיעים מתחומים שונים ופועלים בשיטות אחרות כשבין היתר מדובר על קלינאית תקשורת, פסיכולוג, מרפאים בעיסוק, מאמנים המתמחים בטיפול רגשי באמצעות בעלי חיים ועוד.

בשנים האחרונות ישנה מגמה שבה משלבים במערך הטיפולים גם אנשי מקצוע המתמחים בטיפול הקוגניטיבי התנהגותי. במאמר שלפניכם נפרט אודות העקרונות העומדים מאחורי סוג זה של טיפול ונסביר באילו מישורים הוא יכול לסייע ללוקים בפיגור שכלי.

מהו טיפול קוגניטיבי התנהגותי?

הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי הוא למעשה טיפול פסיכולוגי המשלב רעיונות מהטיפול הקוגניטיבי ומהטיפול ההתנהגותי לכדי מתודה טיפולית אחת. הרעיון הבסיסי ביותר של הטיפול הוא שעל מנת לייצר שינויים בחייו של המטופל יש לשנות את תפישת המציאות שלו.

הרעיון למעשה משלב את התפישה של הטיפול ההתנהגותי לפיה על מנת ליצור שינויים בהתנהגות יש ללמוד ולתרגל התנהגויות חדשות ואלטרנטיביות להתנהגות הנוכחית ואת התפישה של הטיפול הקוגניטיבי לפיה יש ללמוד דפוסי חשיבה שונים וללמוד לזהות עיוותי חשיבה על מנת לסגל דפוסי חשיבה יעילים יותר.

להרחבה על טיפול קוגניטיבי התנהגותי 

היתרונות של טיפול קוגניטיבי התנהגותי לסובלים מפיגור שכלי

אחד היתרונות של הטיפול הקוגניטיבי ההתנהגותי בא לידי ביטוי בכך שבמהלך הטיפול לא מקדישים זמן לעיסוק בעברו של המטופל וזאת בניגוד לשיטות אחרות בטיפול הפסיכולוגי כמו למשל בשיטה הפסיכודינמית. הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי שם את הדגש על הכאן והעכשיו בחייו של המטופל ולפיכך שיטה זו מתאימה הרבה יותר לאנשים הסובלים מפיגור שכלי.

בנוסף לכך, אחת הבעיות החמורות מהן סובלים אנשים הלוקים בפיגור שכלי באה לידי ביטוי בנוקשות מחשבתית, היצמדות לדפוסים והיאחזות בדפוסי מחשבה שאינם פרודוקטיביים. כל אלו גורמים לקשיי הסתגלות ולחוסר גמישות ומקשים על ההשתלבות של הלוקה בפיגור שכלי בחברה. באמצעות טיפול קוגניטיבי התנהגותי ניתן להצביע על דפוסי המחשבה הלא יעילים, לאתגר אותם ולשנות אותם לכדי דפוסים פרודוקטיביים יותר.

מעבר לכול זה, הלוקים בפיגור שכלי סובלים משכיחות גבוהה יותר של בעיות בהערכה עצמית הכוללות דימוי עצמי נמוך ורגשות שליליים כלפי העצמי. באמצעות טיפול קוגניטיבי התנהגותי ניתן לשנות את תפיסת העצמי, להראות למטופלים את עצמם באור שונה ולחזק את תחושת המסוגלות שלהם ואת הערך העצמי שלהם.

האם כל אדם הלוקה בפיגור שכלי יפיק את המרב מטיפול קוגניטיבי התנהגותי?

אמנם לפי הממצאים המחקריים הרבים שנצברו בשנים האחרונות בנוגע ליעילות הטיפול הקוגניטיבי ההתנהגותי בקרב אוכלוסיית הלוקים בפיגור שכלי נראה כי רבים מאוכלוסייה זו יכולים להפיק מהטיפול תועלת רבה, אך חשוב לציין כי לא מדובר על טיפול שמתאים בהכרח לכול אדם הלוקה בשכלו.

הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי מצריך יכולות תקשורת ברמה מסוימת, מצריך היענות גבוהה מצד המטופל וכן מצריך מהמטופל לעשות לא מעט עבודה עצמית ועבודה אישית גם מחוץ לכותלי הקליניקה.

לפיכך, לפני שמתחילים בטיפול הקוגניטיבי ההתנהגותי יש לאבחן את מצבו של המטופל, לבדוק האם הוא יכול לעמוד במשימות הטיפוליות והאם הוא מתאים לסוג כזה של טיפול. במידה ומתברר כי אכן הוא מתאים לעבור את הטיפול יש לאפיין את הבעיות המפריעות לו ביותר ולמפות את הקשיים עמם הוא מתמודד ורק לאחר מכן ניתן לבנות עבורו את התכנית הטיפולית המתאימה.

דילוג לתוכן