פיגור שכלי במשפחה – כיצד מתמודדים?

התמודדות במשפחה עם ילד או מבוגר עם פיגור שכליההתמודדות במשפחה עם ילד או מבוגר הסובל מפיגור שכלי אינה פשוטה כלל וכלל. למעשה, מדובר על חוויה מאתגרת שלא כל משפחה מצליחה לעמוד בה בהצלחה.

ישנם אף הורים המתארים את הרגשות שלהם לאחר הולדת צאצא הסובל מפיגור שכלי ומשווים בין הרגשות שלהם לרגשות המתעוררים לאחר חלום שנגוז או לאחר פטירה של בן משפחה קרוב. במקרים רבים מדובר על מצבים שמדרדרים לכדי צער כרוני.

ההשפעה של רמת הפיגור השכלי על ההתמודדות

ההתמודדות המשפחתית משתנה בהתאם למגוון רחב של פרמטרים כשבדרך כלל הפרמטר המשפיע במידה הרבה ביותר על ההתמודדות הוא רמת הפיגור השכלי. מטבע הדברים ההתמודדות עם ילד או מבוגר הלוקים בשכלם תהיה קלה יותר במקרים בהם מדובר על פיגור קל בלבד וקשה ומאתגרת יותר כאשר מדובר באדם הלוקה בפיגור שכלי עמוק.

למעשה, ככל שהאדם הלוקה בפיגור שכלי פחות עצמאי מבחינה תפקודית, כך המשפחה צריכה להשקיע בו יותר וההתמודדות בהתאם קשה יותר. ההתמודדות נעשית קשה יותר במקרים בהם ישנו צורך להשקיע משאבים כספיים רבים בטיפול בבן המשפחה הלוקה בפיגור שכלי ופעמים רבות המשאבים אינם בנמצא.

גורמים נוספים המשפיעים על ההתמודדות

גורמים נוספים שמשפיעים על ההתמודדות במשפחה עם ילד או מבוגר הסובל מפיגור שכלי הם למשל מערכת העזרה הסוציאלית מחוץ לבית כשבין היתר מדובר על קבוצות תמיכה, חברים קרובים, לשכות רווחה ומשפחה מורחבת, המשאבים הפנימיים השונים של בני המשפחה שאינם כלכליים כמו למשל קשרים הדוקים בין בני המשפחה ויחס טוב בין בני הזוג, המשאבים האישיים והחוזק הנפשי של בני המשפחה ועוד.

חשיבות התמיכה בהורים או בבני המשפחה במקרה של מבוגר הלוקה בשכלו

חשוב מאוד להבין כי לא רק הילד או המבוגר הסובל מפיגור שכלי זקוקים לעזרה ולתמיכה. העומס הכבד המופעל על הוריו של הילד או על בני משפחתו של המבוגר הלוקה בשכלו יכול לגרום לפגיעה חמורה באיכות החיים. לפיכך, מומלץ מאוד שבני משפחה או הורים המתמודדים עם טיפול באדם הסובל מפיגור שכלי יזכו לכול התמיכה לה הם זקוקים.

כיום פועלות בישראל מסגרות תמיכה רבות שפועלות באופן ממשלתי או באופן פרטי. כך למשל ישנם ארגונים שונים המאגדים הורים או בני משפחה המטפלים בסובלים מתסמונת דאון, מתסמונת רט וממגוון רחב ביותר של תסמונות נוספות.

התמיכה ההדדית מהווה מקור לחוזק ולכוח נפשי וכן מהוות מקום שבו יכולים לפרוק בני המשפחה את הלחצים היומיומיים ולשתף אחרים שנמצאים במצבם בקשיים עמם הם מתמודדים.

חשיבות רכישת הידע המקצועי הנחוץ

מעבר לכך שישנה חשיבות עליונה לפנות לקבוצות תמיכה על מנת לקבל תמיכה נפשית, הרי שישנה גם חשיבות רבה לרכוש כמה שיותר ידע על הטיפול בילד או במבוגר עם פיגור שכלי. מבוגר עם פיגור שכלי נמצא במצב שונה מכל בחינה אפשרית בהשוואה למבוגר שלא סובל מפיגור שכלי כשהדבר בא לידי ביטוי הן במישור החברתי, הן במישור הקוגניטיבי והן במישור התפקודי.

הדבר נכון גם בנוגע לילדים הסובלים מפיגור שכלי הזקוקים לטיפול שונה לחלוטין מילדים שלא סובלים מפיגור שכלי. ככל שבני המשפחה ירכשו יותר ידע רלוונטי, כך הם יוכלו לספק לבן המשפחה סביבה תומכת ומוצלחת יותר שתסייע לאדם הסובל מפיגור שכלי להתמודד עם המצוקות היומיומיות שמהוות את מנת חלקו.

לפי כל האמור לעיל, ניתן לראות כי ההתמודדות המשפחתית המוצלחת משפיעה רבות לא רק על החוזק המשפחתי, אלא גם על האדם שסובל מפיגור שכלי עצמו.

דילוג לתוכן